Cum sa abordezi Facebook in zilele noastre

Publicat in March 18, 2015

Ultima perioada de timp a vazut un declin al reach-ului organic pe Facebook. Pentru neinitiati, reach-ul este numarul de oameni care au vazut o anumita postare. Fenomenul a inceput o data cu lansarea optiunii de a promova postari. Cu alte cuvinte, a apela la PPC pentru a mari reach-ul. Din acel moment, duse au fost zilele cand o strategie viabila pe Facebook era sa fii activ si doar atat. 

Cea mai mare cauza, in schimb, este competitia pe atentie. Acest fenomen a fost discutat cu mult timp in urma, dar ramane un detaliu important de retinut. Sa ne imaginam un editor de pagina de Facebook care pregateste o postare pe care o lanseaza la ora 15:00. In momentul in care este publicata postarea, pentru a castiga reach, trebuie sa fie afisata in News Feed-ul oamenilor care au dat like la pagina. Acesta este un pas important care iti va accelera reach-ul. Practic cu cat mai multe news feed-uri atingi cand se face postarea, cu atat mai multe sanse ai sa primesti like-urile, comentariile si share-urile de care ai nevoie ca reach-ul acela sa prinda tractiune.

Cum ajunge o postare sa apara in News Feed

Algoritmul ce determina ordinea postarilor in News Feed este una din uneltele cele mai importante pentru Facebook. De fapt, am putea spune usor ca este cea mai importanta. De aceea s-a depus foarte mult efort in crearea acestui algoritm. Practic, fiecare utilizator de Facebook are preferintele lui. Toti cei care folosim Facebook, observam tendinta platformei de a favoriza anumite postari peste celelalte. Sistemul se bazeaza mult pe feedback si pe corelari. Daca dai un like la o postare, pot fi doi factori mari care sa justifice decizia ta: persoana sau postarea. Se poate sa dai like mai mult unei persoane sau unui anumit subiect. Desigur, algoritmul poate merge mult mai adanc de atat. Acesta se datoreaza faptului ca este capabil de "deep learning". Acest lucru ii permite sa faca corelari precum ora si ziua la care dai like la o anumita postare. 

Facebook mai face si experimente, aratand postari ce ies din preferintele utilizatorilor, pentru ca sa verifice cum rezoneaza acestea cu utilizatorul. De aceea se intampla sa vezi postari de la prieteni de la care nu ai auzit de multa vreme. Data viitoare cand se intampla, in numele stiintei, ai putea sa verifici cat de multe postari ale acelei persoane ai ratat. 

Ce se intampla cu afisarile brandurilor si paginilor in News Feed

Facebook deja stie ca intrii pe Facebook ca sa interactionezi cu oamenii. De aceea, postarile de la prieteni sunt favorizate. Nu toti oamenii sunt la fel, insa. Exista oameni care intra pe Facebook ca sa citeasca direct de la pagini postari. Acest lucru favorizeaza paginile care posteaza stiri originale si de ultima ora. Pentru ca acest fel de oameni sa ajunga la continutul pe care il vor, trebuie sa dea foarte mult feedback in News Feed de tipul "I don't want to see this" si sa caute paginile in cauza cateva zile. O data ce au dat like la mai multe pagini decat oameni, News Feed-ul lor cauta sa afiseze acele postari.

Acesti oameni sunt o mare speranta pentru orice pagina de Facebook. Sunt genul de oameni care vor sa "impinga" continutul. Oamenii care dau share la o postare o dau deoarece postarea contribuie intr-un fel la valoarea lor sociala. Asta explica toate tipurile de share (inclusiv cele cu pisici). Trebuie sa-ti planuiesti strategia de postare in jurul acestor oameni, pentru ca ei sunt cei care vor sa vada postarile venind direct de la tine. Dar nu uita ca este o relatie simbiotica. Tu aduci ceva valoros de impartit si acea persoana care imparte continutul tau primeste aprecieri. 

Toata informatia de pe Internet este aleasa si distribuita

Procesul de alegere a informatiei pe Internet este perfect natural. In momentul in care este foarte multa informatie valabila, poate fi un castig simplul act de a imparti ce gasesti. Oameni precum Guy Kawasaki, una din cele mai influente persoane pe LinkedIn in Social Media, se spune ca plateste unii angajati ca sa-i gasesca continut pe care sa-l imparta pe retelele de socializare. Guy a inteles foarte bine rolul alegerii continutului. Dar pe langa el sunt multi altii care mizeaza pe strategia de a gasi si imparti continut. O tinta clara sunt cei care lucreaza in Marketing, care apeleaza la tactica asta foarte des, iar firmele care vand produse pentru ei o stiu foarte bine. Dar pe langa ei mai sunt si multi oameni care abia asteapta sa fie primii care isi invita prietenii la un concert grozav sau sa puna pe Facebook poza interesanta pe care au gasit-o pe Tumblr. 

Dar poti sa apelezi linistit la a imparti si tu continut. Investeste energie in a gasi postari de impartit si nu vei regreta. Trebuie sa intelegi cum sa gasesti informatie relevanta pentru fanii tai. Ai un club? Posteaza cand sunt concerte din stilul de muzica pe care il asculta fanii tai live pe internet. Ai un cabinet de avocatura? Posteaza informatii relevante pentru specialitatea ta. Nu vei fi un star pe Facebook, dar vei fi perceput ca informat si implicat in bransa ta si automat ai un avantaj peste alti avocati. Ca sa poti sa-ti programezi eficient postarile pe Facebook, tine minte regula de 80/20 de pe Twitter (80% continut non-promotional, 20% promotional). Din continutul non-promotional, ai putea apela la o regula de 2/3 postari gasite si impartite, astfel ramanand cu 1/3 pentru continut original. De altfel, daca apelezi la tactica aceasta, poti sa gasesti mai usor subiecte pentru continutul original, stiind subiectele ce ii intereseaza pe fanii tai.

Concluzie

Trebuie sa intelegi ca oamenii de care ai nevoie sa-ti creasca pagina de Facebook sunt aceia dispusi sa-ti caute pagina in motorul de cautare al lui Facebook doar ca sa fie siguri ca nu au ratat o postare. De aceea, nu fii umil cand nu e cazul. Sa nu zici ca brandul tau nu merita atentie, pentru ca s-ar putea sa se adevereasca. Cel mai bine, daca esti in situatia in care pagina ta sufera, gandeste-te la continutul tau, la profilul fanilor tai cei mai loiali si ce continut vor sa vada.  Nu ignora restul lumii, desigur. Daca nu ai facut-o deja, segmenteaza audienta ta si creeaza continut pentru toate segmentele. Intreaba-te de ce segmentul x a dat like si creeaza continut pentru ei. Fa experimente cu buget mic ca sa vezi cum reactioneaza segmentul x. Daca iei like-urile acelea, castigi de doua ori: in primul rand, mai mult reach pe viitor, in al doilea rand o confirmare ca ai imbunatatit continutul paginii.

Inapoi la categorie